zondag 13 februari 2011

‘Het leven is te mooi en te kort om voor de televisie door te brengen.’

Dit is mijn reden geweest om weer te gaan tekenen. Maar ook omdat ik het fijn vind, mijn technieken graag verbeter en misschien ook wel graag andere mensen inspireer. Alleen al de gedachte dat mijn tekeningen iemand anders doen lachen, maakt mij gelukkig. En wil niemand het zien of vindt niemand het mooi? Geen probleem, ik teken voor mijzelf en voor mijn dochter en iedereen die mee wil kijken is van harte welkom.

Als jonge moeder van een dochter van nog geen 1 jaar oud, is het moeilijk om tijd te maken voor hobby’s dacht ik altijd. Maar nu de televisie uit staat heb ik opeens zeeën van tijd. Om half acht als mijn dochter op bed ligt en alles opgeruimd is, ga ik heerlijk aan de slag. Soms tot in de veel te late uurtjes…

Heerlijk schetsen in mijn schetsboek, gummen totdat ik de stofzuiger erbij moet pakken, geniet van nieuwe karakters. Mijn eens zo door reclameblokken afgestompte hersenen draaien op volle toeren, nieuwe ideeën moet ik in een schriftje schrijven omdat het er zoveel zijn dat ik bang ben ze te vergeten. En dat allemaal omdat ik de televisie heb uitgezet.

Natuurlijk ben ik nu geen kluizenaar en denk ik dat Mubarak nog steeds op zijn Farao’s troon zit. Ik ben een tekenende moeder die werkt met ouderwetse materialen als potlood en papier maar ik volg de wereld en vind mijn inspiratie op internet. De onuitputtelijke bron van inspiratie.

Door het volgen van veel illustrators, bijvoorbeeld op Twitter en mij te verdiepen in hun werk, ga ik mij steeds zekerder voelen over mijn eigen werk. Het gaat niet om het perfect getekende gezichtje of de waarheidsgetrouwheid, het gaat erom dat je iemand raakt met je werk. Eigenzinnigheid mag op internet want je beheert alles zelf en doet alles voor jezelf.

En misschien mag ik mijzelf in plaatst van ‘moeder die tekent’ ook nog eens illustrator gaan noemen!


Bertine de Bruijn


* Momenteel ben ik bezig met de illustraties voor een kinderboek geschreven door een vriendin. Stukje bij beetje zal ik mijn werk op de blog plaatsen dus blijf me volgen!

6 opmerkingen:

info zei

Ik ben zo onwijs trots op je...!
Luvya girl :o*

Margot Senden zei

hallo Bertine,
leuk, ik ben je eerste volger op dit blog.
Veel succes met deze goede en practhgie tijdsbesteding. een heel goede keus.
groetjes Margot

Jolanda zei

ik ga je ook volgen!

Hans zei

Hi Bertine,
We volgen elkaar al op Twitter en zie nu je site, wat leuk!
Kleuren, of wat breder, creatief bezig zijn is altijd goed, geeft rust & plezier. Wat anderen er van vinden is inderdaad niet belangrijk!

Groeten Hans - www.kleurenisleuk.nl

Tjitske zei

Hoi Bertine, helemaal leuk om over je te lezen en je creaties te zien en je enthousiasme die er van af komt. Gezellig!!! Ik maak ook wel tekeningetjes, wat een leuk idee om die te delen. Wat een goed idee om de televisie uit te zetten. hihi warme groet, Tjitske uit Haarlem

Birdsworld zei

Ha Tjitske, Dank voor je warme woorden en leuk dat je me volgt! :)