maandag 21 februari 2011

Aquarellen voor beginners

Als je tekent met tekenpotlood en dit inkleurt met kleurpotlood ben je veel tijd kwijt aan het inkleuren, heb ik gemerkt. Het wordt snel te krasserig en ondanks de grote hoeveelheid kleuren is het moeilijk andere kleurnuances te creƫren. Gelukkig kreeg ik via Twitter de tip om met aquarelpotloden te gaan werken.
Helaas is een goede set van aquarelpotloden erg duur en wist eigenlijk niet eens of het wel iets voor mij zou zijn.
Dus, opdracht van de dag: op zoek naar goedkope aquarelpotloden om te gaan testen. Gelukkig had ik ze snel gevonden! De V&D in het centrum heeft een redelijk uitgebreid assortiment aan schilder- en tekenattributen. Ik mag mijzelf nu gelukkig prijzen met 36 aquarelpotloden inclusief penceel voor € 6.99.

En ik ben natuurlijk meteen gaan testen! Ik had nog een oude schets liggen die met normaal potlood niet mooi werd, dus prima om te proberen! En wat een snel resultaat, ik had het niet verwacht. Je kunt heel eenvoudig kleine doorlopende kleurverschillen aanbrengen en je tekening snel meer leven geven. Het is wel essentieel dat je aquarelpapier gebruikt, ander papier gaat omkrullen zodra je met de penceel gaat werken. Helaas kwam ik daar te laat achter…

Ik moet nog heel veel oefenen maar het is weer een techniek die ik kan gaan gebruiken. Ik heb inmiddels ook goedkope acryl verf en wascokrijt gevonden en ben dus de komende maanden nog zoet.

Mijn eerste schets gekleurd met aquarelpotloden
Merel in Kaprun

1 opmerking:

Jolanda zei

prachtig om jouw bevindingen te volgen. Ik deel absoluut jouw mening over aquarelpotloden! maakt een tekening net iets mooier (vind ik zelf).